به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمدهادی ضیایی مهر مدیركل راهآهن خراسان با اعلام این خبر گفت: با توجه به اختلاف عرض خط راهآهنهای آسیای میانه با راهآهن كشور، واگنهای راهآهنهای آسیای میانه كه حامل كالاهای ترانزیتی و وارداتی هستند، پس از ورود به كشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راهآهن كشور، بایستی عملیات تعویض بوژی (تعویض چرخ و محور و آلات ناقله) در سایت تعویض بوژی ایستگاه بینالمللی راهآهن سرخس را انجام دهند.
وی اظهار داشت: با توجه به موارد ذکرشده، مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس یكی از اصلیترین گلوگاههای ترانزیت ریلی كشور با كشورهای آسیای میانه محسوب میشود و میبایست در جهت ظرفیتسازی و رفع نیازهای این مجموعه مهم تلاش زیادی صورت میگرفت.
وی تأکید كرد: با توجه به اینكه واگنهای آسیای میانه با بوژی عریض (متناسب با عرض خط راهآهنهای (CIS وارد كشور میشوتد، بایستی در مجموعه تعویض بوژی با استقرار بوژی نرمال(متناسب با عرض خط راهآهن ایران) واگنها برای سیر در شبكه ریلی ایران آماده شود، بنابراین وجود تنخواه مناسب بوژی نرمال در سایت تعویض بوژی امری بسیار مهم بوده است.
مدیركل راهآهن خراسان تصریح كرد: در حال حاضر ۵ هزار دستگاه بوژی نرمال بهعنوان تنخواه در سایت تعویض بوژی راهآهن ایران وجود دارد كه ۲.۵ برابر سایت تعویض بوژی راهآهن تركمنستان است و معمولاً حدود ۱۰درصد از بوژیهای نرمال در چرخه تعمیرات قرار میگیرد.
ضیایی مهر افزود: در سالهای گذشته با احداث مركز تعمیرات بوژی، بخشهایی از فرآیند تعمیرات بوژی در ایستگاه راهآهن سرخس انجام میشد اما تعمیرات چرخ و محور بوژیها كه اصلیترین بخش بوژی به شمار میرود به علت فراهم نبودن امكانات، ماشینآلات و تجهیزات مخصوص تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه سرخس، به مراكز تعمیراتی استانهای اصفهان و كرمان ارسال میشد كه ضمن هزینههای مضاعف، زمان زیادی هم برای رفت و انجام تعمیرات و برگشت آنها به سرخس سپری میشد كه با تهیه و نصب و راهاندازی تجهیزات مربوطه، سالانه حدود ۸ میلیارد ریال صرفهجویی در هزینه را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به دلایل مذكور با تهیه و نصب و راهاندازی مجموعه ماشینآلات موردنیاز شامل دستگاه تراش پروفیل و سطح چرخ، دستگاه جوش زیر پودری، كوره پس گرم و پیش گرم و همچنین دستگاه تبدیل سرمحور چاكنتی با سرمایهگذاری بخش خصوصی با مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد ریال، این طرح عملیاتی شد كه مزایای بسیاری را ایجاد كرد.
مدیركل راهآهن خراسان به برخی مزایای مهم این پروژه اشاره كرد و گفت: صرفهجویی ارزی، صرفهجویی زمانی، افزایش ظرفیت ۳۰۰ واگنی در چرخه ترانزیت ریلی كشور، افزایش ایمنی و ایجاد اشتغال ازجمله این مزایا است.
گفتنی است؛ این مراسم با حضور فرماندار شهرستان سرخس، اعضای شورای تأمین و شورای اداری شهرستان سرخس، مدیركل راهآهن خراسان و جمعی از مدیران و كاركنان راهآهن خراسان برگزار شد.
نظر شما